PLAYSCHOOL CIKGUMUMMY


Segala coretan di sini hanyalah pandangan dan pengalaman peribadi saya.

Tuesday 10 April 2012

posy yang tertangguh..(lagi) 1

salam..x sempat nak update blog last week..saya dipanggil oleh tadika tempat saya ngajar dulu untuk tolong2 sempena Hari Sukan tadika..alhamdulillah adik bongsu saya kebetulan ada kat umah baru balik plkn,sy pun mtk dia tolong jaga anak2 sepanjang saya "bertugas"..:)

alhamdulillah everything went smoothly..n actually better than my years..hehe...bila dah seminggu ngan budak2 rasa sayang pulak nak tinggal..tu la bila kerja dgn budak2 ni..attachment tu yg paling susah saya nak halang..saya pun senang nak get along dgn cikgu2..walaupun baru kenal..alhamdulillah memudahkan kerjasama kami..

so minggu lepas tak banyak aktiviti yg kami buat sama2..tapi bila digodek2 kamera ada la terselit gambar2 last 2 weeks..(seriously saya pun dh tak hingat)..huhu..

sori la..kamera saya bawak nak ambik gambar budak2 tadika tu tapi tak sempat pulak nak ambik..seriously saya tak cukup nafas last week..haha..nanti sy tanya cikgu2 lain ada tak gambar..


bila tengok gambar baru saya teringat aktiviti2 tu..saya perasan May tak berapa nak kenal huruf besar..so,saya start dgn capital A..saya ajar dia A for Allah..A for apple,alligator,aeroplane..saya terinspirasi dengan buku "A to Z Akhlaq"..kita ni biasa sangat ajar anak2..a for apple..sedangkan yang utama kita ajar is A for Allah..A for akhlaaq..sambil tu explain wut is akhlaq..klu in english kita kata "moral values"..kalau interested dgn buku ni klik la link ke page saya di facebook  http://www.facebook.com/photo.php?fbid=348666788517867&set=a.348660421851837.97202.348655218519024&type=3&theater


untuk ni my intention was to create an alligator shape for "A"..caranya..siapkan bentuk huruf a..gunting bentuk gigi n mata..saya guna triangle n tampal ikut kreativiti anak..yang ini rasanya May punye..


  esoknya saya ajar pulak macam mana nak bentukkan huruf "A" guna playdough.saya just tulis huruf kat atas kertas..n ajak dirang gelek dough tu memanjang n baringkan atas bentuk huruf..
yang ni May punye


Mary sangat teliti..:)
saya baru ada kesempatan buat aktiviti yg sesuai utk khaulah..main guli..this is good for fine motor skill..dia syok dapat main n pegang guli n masukkan dalam botol..untuk mary pulak..dia belajar konsep "big","small"  coz saya sediakan guli2 berlainan saiz n sediakan 2 bekas yang berlainan saiz juga..so dia tau guli besar tak bole masuk dalam bekas yang bukaannya kecik..

tengok khaulah..bukan main asyik sampai tak perasan mummy ambik gambar

 saya pun ada prepare learning wheel untuk ajar khaulah mengenal colour..n to save plastic laminate,saya buat counting 1-10 kat belakang..mary sangat taksub dengan benda ni..tapi may tak heran la..sebab dia dah boleh kenal warna n boleh mengira..tulis menulis ni dia kurang sikit..



 saya just guna wooden cloth peg yang ada kat  kedai 2 hinggit..kalekan ikut colour wheel yang saya dah buat:)

poster dalam buku "sehari dalam hidupku" tu saya kerat buat mcm kad ni n susun ikut rutin yang biasa kami buat..bila buat macam ni..anak2 lebih fokus n membantu deme hafal doa yang baru.macam may..dia suka dgn buku ni n selalu ingatkan saya kalau saya terlupa nak bacakan doa..even nak berus gigi pun dia kata kena baca doa..betul la tu kan..:)
saya tengok cara ni masa tgk cite kat tv..this method helps budak yang autism untuk ingat rutin harian diorang..

ps.. saya beli laminating machine ni kat tesco..rm 50..plastic pouch nye pun saya beli kat tesco..murah 25 pcs for rm8 klu tak silap..kalau g kedai fotostat mau dia charge rm2 sekeping..kan jimat kalau beli sendiri..hehe

No comments:

Post a Comment