PLAYSCHOOL CIKGUMUMMY


Segala coretan di sini hanyalah pandangan dan pengalaman peribadi saya.

Thursday 29 March 2012

kaedah al-matien

assalamualaikum..post kali ni saya nak sentuh pasal kaedah mengaji al-matien..bagi yang tak tau kaedah al-matien ni diperkenalkan oleh ustaz "mari mengaji"-ustaz zamri n ustaz abdul wahid -editor di Telaga Biru..

saya tau kaedah ni masa mengajar dulu..tapi tadika tempat saya mengajar tu tak gunakan kaedah ni..depa guna iqra'.saya nak komen sket pasal 3 kaedah biasa yang orang guna untuk ajar mengaji.saya akan bagi my personal opinion based on own experience..insyaallah..personal opinion je tau..jangan ambik bulat2 :-)
dari kiri:muqaddam.iqra'.al-matien

KAEDAH MUQADDAM
~~saya gunakan kaedah ni dgn anak2 sejak umur diorang 2 tahun setengah sampai sekarang...kelebihannya,dia kasi mantap huruf dulu baru belajar huruf berbaris,bertanwin n so on..jadi prosesnya lambat.maklum lah nak belajar semua huruf tu bagi budak kecik bukannya senang..betul,tak?

~~tapi,yang saya perasan..anak2 saya mula menghafal instead of mengenal dengan betul..diorang lebih kepada mengingati urutan huruf tu..

~~ingat tak saya ada mention yang May dah hafal sampai huruf ya?so saya test baru-baru ni dengan terbalikkan susunan huruf..rupa2nya ada beberapa huruf yang dia tak berapa nak kenal lagi..lebih kepada menghafal..especially huruf tho.dzho.'ain.ghin

~~anak2 pun cepat boring sebab tulisan hurufnya kecik n satu page je..cuba la bayangkan kena menghadap page tu bertahun-tahun ( dalam hati dok terfikir bila la aku bole start baca quran yang betul ni?:p)

~~tapi mak saya muqaddam untuk ajar anak2 dengan suksesnya..n sampai sekarang kelas mengaji yang mak saya buat masih guna muqaddam..:)
page 1 muqaddam:huruf hijaiyah


KAEDAH IQRA"

~~iqra' lebih kepada mengenal bunyi.buku iqra' 1 sahaja dah start dgn huruf hijaiyah berbaris..dgn kata lain anak2 tak diajar kenal huruf dulu.buku iqra' ada sampai buku 6 kalau tak silap.

~~kaedah ni memang sesuai untuk anak2 yang cepat pick up..tapi bagi kanak2 yang agak kurang pick upnya..diorang confuse nama huruf dgn bunyi huruf..kalau ikut pengalaman saya..ramai yang sampai habis tadika masih buku 1.tapi ada yang sampai buku 6 (hebat anak murid saya yang 2 orang ni..ingat lagi nama diorang..kembar mohd hazim n mohd hakim)

~~saya at first nak bagi anak2  guna iqra' (walaupun masih guna muqaddam)..n i did try on may..tapi dia memang tak boleh..dia nampak confuse sangat2..
iqra' buku 1;page 1


KAEDAH AL_MATIEN

``kaedah ni gabungan 2 kaedah kat atas..kaedah pengajarnnya1)kenal huruf hijaiyah dulu sampai mantap n 2)baru guna kaedah ala2 iqra' untuk huruf berbaris (i.e.tak payah eja just ajar bunyi)

~~yang paling saya suka kat kaedah ni ialah..helaian untuk huruf hijaiyahnye berhelai-helai..mula2 ikut susunan..pastu dia campur adukkan susunan..(this is d tricky part for may)

~~may memang agak2 terkial2 bila sampai page yg scrambled tu..n dia menangis sebab dia kata susah..huhu..sian dia..takpe esok kita try lagi..

inilah bukunya..besar n berwarna..
buku al matien :page 3 (colourful,kan?)

may bukan main suka dengan buku ni..sebab colourful n tulisan dia dalam kotak macam ni membantu kanak2 untuk fokus:)
inilah page yg buat May menangis:P



so,saya adalah penguna n pengajar kaeadah al-matien yang baru..hehe..saya memang suka kaedah ni..to parents out there yg suka kaedah muqaddam tapi rasa macam tak cukup pengukuhan,meh la try kaedah al-matien ni..saya sangat puas hati:)

(insyaallah kalau takde aral melintang,saya akan tambah buku ni dalam koleksi buku jualan saya:))

3 comments:

  1. Wah....bgusnya....jual x muqaddam tu? Brapa harga ye ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya ada jual..bole g ke page saya di facebook:)

      http://www.facebook.com/pages/Little-muslims-shoppe/348655218519024?ref=hl

      Delete
  2. Saya pun dh beli buku kaedah al matien tu.tp x bg anak lg sbb tkt dia koyakkan..huhu.agak2 bila bole start ajar?anak baru 1thn 10bln.skrg ajar guna flash card n biar dia conteng2 ngn pensil cz nak biasakan dia dgn pensil utk menulis..:)

    ReplyDelete