PLAYSCHOOL CIKGUMUMMY


Segala coretan di sini hanyalah pandangan dan pengalaman peribadi saya.

Friday 27 April 2012

ROLE PLAY N SET LEAPFROG

 sebenarnya gambar2 kat bawah ni last 2 weeks kot..sy dah update kat facebook..baru nak nulis dalam blog..huhu

anak2 saya ni memang kaki berlakon kalau dlm bahasa omputihnye "role play"..seperti biasa pengarahnya May..n pelakonnya ada 3 je..mummy jadik camerawoman..

Mary jadik ayah..so dia kena masak untuk babak ni..tengah fenin nak masak ape..
nampak may kat belakang tu..watak mak..kena rajin mengaji..nak masuk syurga..
kesian.."anak" kena jaga adik..siap bagi susu lagi..habis lencun patung tu disusukannya..


ni antara aktiviti yang saya buat guna Leapfrog Phonics Magnetic letters..yang ini mary main susun je ikut cara dia..meh nak citer sikit pasal produk ni..tapi rasanya before guna set magnetic ni..molek la kiranya kalau kenalkan anak2 dengan kartun free dr youtube tu..kartun leapfrog..just taip leapfrog..nantik keluar la segala jenis video yg related:)

saya kenalkan set ni sebab saya rasa masa tu May  macam tak berapa nak reti n kenal huruf besar..n saya tengok dia macam ala2 kompiuh dengan huruf b.d.p.q..ini lah yang dikatakan mild dyslexia..may nye dyslexia tak teruk sangat..coz..dia masihbole nak recall kalau saya tegur yang dia ada tersalah sebut atau tersalah cam..

basically set ni comes with magnetic letter reader..saya beli sekali dengan expansion pack utk uppercase letters..bila kita letak magnet huruf tu,n tekan dia akan menyanyi sebijik macam lagu dl kartun nya tu..set ni juga membantu untuk anak2 kenal huruf dengan cepat..maksud saya kenal bentuk..Mary pernah saya ternampak masa saya duduk mengemas rumah dia keluarkan set ni n susun huruf besar n kecik yang sama bentuk..mcm K,k,Cc..mary ni kalau dia tgh asyik,jangan ambik gambar dia or tegur..nantik spoilt mood dia..terus dia taknak cooperate..:)



ini la letter reader nye..insyaallah puas hati..



saya tak dapat nak upload video aktiviti yang adik saya buat dengan anak2 guna set ni..ntah kenapa..sowi..


saya dok terfikir tak ada ke set yang macam ni untuk huruf hijaiyah?kan best kalau ada..senang nak ajar anak kenal huruf hijaiyah n bunyinya..takpe..saya akan cuba try test cari..(marah cikgu BM baca ayat saya ni:P)
sebelum saya laminate kad set abu ada ayam ni,saya mintak anak2 warnakan gambar yang ada kat belakang tu..kasi ceria n berwarna-warni sikit..



proses mewarna


inilah hasilnya..May,Mary n Khaulah
 minggu lepas saya banyak habiskan masa laminate buku n flashcard  budak2 ni..saya laminate sebab khaulah gemor benor menggigit flashcard n buku2 yang ada..sampai naik tension may..sampai menangis la sebab majalah Asuh dia digigit si kecil Khaulah..



No comments:

Post a Comment