PLAYSCHOOL CIKGUMUMMY


Segala coretan di sini hanyalah pandangan dan pengalaman peribadi saya.

Wednesday 25 April 2012

May dah mula pandai baca??

salam..last week saya tak dapat nak upload coz kamera sy tertinggal kat rumah mak.so bila takde kamera ni jawabnya..saya tak dapt nak recall aktiviti yg kami buat..kdg2 aktiviti tu dtg gitu je..:)

so kali ni saya nak kongsi satu set flashcard yang baru saya guna baru2 ni..Set Abu Ada Ayam..maybe yg ada yg tak tau set ni satu company dgn set Bacalah Anakku..kebanyakan bookstores jual Bacalah Anakku je..takde set ni..

Set Abu Ada Ayam ni memang sangat sesuai kalau kita guna untuk ajar n dedahkan anak dengan bunyi fonetik sebab set ni comes with free vcd..saya start baru je dgn May..baru lebih kurang 1+ week kot..tapi dia bole cepat pick up beza bunyi dgn yg english especially bunyi huruf c la..

Mary pulak dah tau beberapa bunyi huruf..basically takde beza sangat antara phonics english n bm..lebih kurang je..tapi untuk May yg memang saya dah dedahkan dgn phonics sejak awal tahun ni..saya rasa sangat pueh hati dgn Set Abu ada ayam ni..

sekarang ni kami tgh on Buku 1 Bacalah Anakku..n sebenarnya dia bole terus baca sendiri sukukata dalam buku 1 tu..sy memang agak terkejut coz before ni memang saya tak tunjukkan pun..

even khaulah pun bole pick up..bila nampak flashcard set abu ada ayam terus dia buat bunyi..sss...aaa..bbb..hehe..flashcard set ni memang besar saiz A5 (separuh A4)..

bagi saya,BM memang senang nak belajar sebab kalau gabungkan bunyi huruf memang sama bunyinye contoh mmm,,,aaa=ma..may bole terus bunyikan sukukata tu sendiri..so saya terus laminate flashcard yg ada dalam set Bacalah Anakku tu n letak kat dlm bekas yg senang dia nak capai..so sekarang bila dia duduk dekat dgn tpt toys,dia bole ambik n baca tanpa saya kena duduk sebelah..bila dia tak tau baru dia tanya:) ( saya kan dah takde tv..so anak2 kena pandai isi masa la..haha)

bagi yang kurang tau ataupun agak confuse nak start dgn apa..personally saya rasa start la dgn Set Abu Ada Ayam..but again cara saya macam ni:

saya start dgn ajar alpahabets dulu..saya ajar lagu abcs tu..lepas tu bary saya start ajar phonics english dulu sebab masa tu saya jumpa banyak resources phonics kat youtube contoh Alpahablocks,leapfrog..bila kita ajar phonics biasanya org kata jgn ajar nama huruf tu..tapi saya kenalkan serentak..dalam leapfrog punya lagu tu pun dia ajar nyanyi "the s says  ssss..every letter makes a sound..the s says ssss" so anak2 terus belajar nama n bunyi huruf sekaligus.:) senang,kan?

bila saya tengok May mula dah kenal huruf n bole bgtau bunyi huruf tu.saya start dgn Set Abu Ada ayam..n baru lah set bacalah anakku..actually ada lg produk bacalah anakku yg ajar menulis sekali..Fonetik Ekspress rasanya,,saya bru nak order buku tu n nak guna terus:)

nantik saya tulis lagi review,k..

2 comments:

  1. Assalamualaikum,
    Saya suka ikut perkembangan ur daughter. Then, I practice to my daughter pulak.. hehehe.
    Love all your review about books and homeschool activities. Thank you for sharing. Very inspiring. My source of child education. ;)

    ReplyDelete
  2. waalaikumussalam..alhamdulillah..tak sangka ada reader..hehe..insyaallah..kalau ada yg baiik..ambillah..yg tak elok..jgn ikut.

    ReplyDelete