PLAYSCHOOL CIKGUMUMMY


Segala coretan di sini hanyalah pandangan dan pengalaman peribadi saya.

Friday 27 April 2012

LETTER B,BA,TA,TSA

alhamdulillah..ini aktiviti yang kami buat minggu ni..tak banyak coz saya pun dok terkejar2 dengan urusan bisnes..saya memang kena plan masa n menyahut cabaran 21 hari..(bagi yang tak tahu n blur..cabaran 21 hari ialah kita buat perubahan n dalam masa 21 hari ni cuba jadikan perubahan tu sebagai rutin;)) semoga berjaya,cikgu mummy!!

basically,this week ajar letter b..untuk Khaulah n mary ajar bunyi and introduce words that start with b..May yang byk cari gambar..n gambar2 tu kami gunting dari flashcard yang lama2..dr dibuang..kita gunting n tampal..

khaulah pun nak belajar gam..tapi dia geli2 sikit..huhu


inilah hasilnya
 saya pun ajarkan B is for Bismillah..kertas ni saya fotostat dari buku "Islamic Manners Activity Book" saya ramai anak..so nak beli sorang satu terbongkok la juga..so saya beli n fotostat byk2..dlm 3 set utk digunakan bila perlu..
May bukan main gigih

inilah hasil kerja May


 perasan tak dalam gambar2 kat atas takde mary?dia merajuk masa ni..saya biarkan dia cool down..bukan apa..takut terhilang sabar plak..(tapi this week memang bukan the best week for us)

ntah la..saya senang naik hangin minggu ni..maybe saya masih dalam usaha utk membiasakan perubahan tu..jadi i expect too much from myself n my kids..well..begitulah manusia normal...bukan tiap2 hari best n gumbira,kan?

haha..dah melalut pulak.saya pun ada beli trial pack utk buat keychain..beli online..saya nak biasakan may tulis nama sendiri..n kenal huruf2 to form her name..tapi may memang tak berapa suka nak menulis..saya kena cari tips untuk rajinkan dia..

finally saya jumpa Phonics Writing desk from Juaimurah..kebetulan masa tu ada phonics radio sekali..saya terus belikan utk khaulah..sebab dia suka berebut set magnetic phonics tu dgn kakak2 dia..(takde gambar coz takde dlm kamera..insyallah nantik)


tengok lah khaulah nye dah kemek2 digigitnya


ini may punye..dia taknak tulis nama dia..nak tulis "kakak" je..disebabkan byk sangat K,dia buang satu..dia kata banyak sangat...nantik penuh..:)

birth date dia

yang ini mary punye..mary saya tuliskan atas kertas n mintak dia cari huruf..utk match dgn jenis font foam sheet tu,saya pun kena tulis guna font itu le..huhu


kami juga belajar bentuk huruf ba,ta n tsa..untuk ini,saya just tuliskan atas kertas n mintak diorang tampal labelling sticker yang bulat kat atas bentuk huruf masing2..

memang sekarang ni saya nak bykkan aktiviti yg berasaskan tulisan dengan anak2..sebab saya risau may pandai baca tapi kurang pandai menulis ( common problems masa sy ngajar dulu)

sebenarnya may takde lah lancar membaca lagi..baru belajar gabungkan bunyi 2 huruf..tapi saya raikan kejayaan dia tu sebab dia berusaha sendiri untuk cuba membaca sukukata BM..

saya pun kena byk menimba ilmu utk ajar n mantapkan pendidikan anak2:) insyaallah..



No comments:

Post a Comment