PLAYSCHOOL CIKGUMUMMY


Segala coretan di sini hanyalah pandangan dan pengalaman peribadi saya.

Wednesday 25 April 2012

KISAH DARWISY N DARWISYA-MAMPUKAH KITA?

alhamdulillah..diberi nafas lagi hari ini..saya terharu bila baca kisah adik Darwisy n Darwisya yang dididik dengan alquran sejak kecik lagi..

saya sangat setuju dengan mama darwisy n darwisya biar lah ilmu yang kita nak ajar dulu tu ilmu al-quran..memang secara automatik anak2 akan cepat pick up ilmu yang lain..

kadang2 sebab kita terlalu dibiasakan dengan cara normal sampai kita tak nampak besarnya kesan kalau anak diajar dengan ilmu membaca al-quran..

bila terbiasa dengan cara normal kita pun berkejar2 nak bagi anak fasih berbahasa inggeris,mandarin..power math bagai..:) tak salah..penting tapi mana yang lebih utama?

saya tak pernah pegi lagi kursus pn lina karim ni..tapi saya buat cara saya la..hehe..nak kata anak dah hafal surah pun tak juga..mungkin saya tak sekonsisten puan lina n saya start lambat..baru2 ni saya baru selitkan sesi hafazan dengan anak2..untuk tarik minat dia saya gunakan Muqaddam Bergambar..lepas tu cerita dari My  First Al-Quran..

Mayrah dah bole suran an-naas n surah alfatihah..mary pulak nak recite surah tu belum lagi..tapi dia refer surah an-naas tu sebagai surah yang ada syaitan..awal sangat ke nak ajarkan anak konsep syurga,neraka,syaitan,jin?

jawapan masing2 berbeza..bagi saya sooner or later memang kita kena cakap n cerita pun..umur berapa yang kita nak start,,biarlah bila dia dah mula bertanya..kadang2 tak bole nak expect soalan yang keluar dari mulut si kecil..

may pernah tanya saya kalau Allah tu ada kenapa kita tak nampak dia?macam mana mummy tau allah tu satu?kenapa kita tak letak patung depan rumah mcm jiran2 kita?(sy tinggal di apartment yg majoritinya chinese)


n yang saya terkejut..saya ceritakan surah al-kafirun..lepas tu satu hari dia kata jiran kita orang kafir ke,mummy?never under estimate kebolehan budak2 berfikir:)

ye..kita mampu untuk mendidik anak2 untuk mencintai Al-Quran..moh kita start..jangan tunggu2..

moh!kita didik anak ikut acuan Islami..moga2 impian kita melahirkan generasi Al-quran akan terlaksana:)

TAHUKAH ANDA?kaedah yang digunakan oleh mama Darwisy n Darwisya ialah Kaedah Al-Furqan..siapa yang nak beli set Al-Furqan bole g fanpage saya Little muslims shoppe http://www.facebook.com/pages/Little-muslims-shoppe/348655218519024

tapi saya sendiri masih guna Kaedah Al-Matien:)+ Muqaddam bergambar + MyFA

ALLAH KNOWS BEST AND THE BEST TEACHER:)

No comments:

Post a Comment