PLAYSCHOOL CIKGUMUMMY


Segala coretan di sini hanyalah pandangan dan pengalaman peribadi saya.

Saturday 4 February 2012

tak pandai kalau tak g sekolah??

arini berkesempatan utk berborak dgn sorang hamba allah ni..borak borak kosong je mulanya..tanya aasal mane..anak berapa orang etc..

so she asked me how old may is..so i told her she is 5 yo..tadika katne..well..homeschool..used to sent her to a tadika..tapi dia taknak g dah..

so her response was tak bole la tak g sekolah..nantik tak pandai..(she talked to my daughter)
saya hanya tersenyum..taknak cakap pape dah..

on the way home,May asked me..betol ke kalau tak g sekolah tak pandai?
saya jawab kalau malas belajar tu yg jadik tak pandai..kalau gajin g sekolah tapi malas pun tak bole..
kalau belajar kat rumah pun bole la?
mestila bole..yang penting..tak malas..
(dia pun senyum)

to me...pandai ke tak seseorang tu bukan bergantung pada sekolah..sebenarnye cara kita berfikir yang membezakan kita dgn org lain..cara kita berfikir tak sama..walaupun kita ni bersekolah di sekolah yang sama..

tadika ke tak..tadika brand ape pun//dapat award apa pun sebenarnye tak penting..yg ptg apa yg kita bagi n cara mcm mane kita bagi..

memang kita nak yg terbaik untuk anak2..kdg2 yang terbaik yang anak2 nak tak sama dgn yang terbaik yang kita nak..( paham ke ayat berbelit nih)

so for the time being yang terbaik for May is homeschooling..tapi jangan label dia as "tak pandai la kalau tak g sekolah" berapa ramai manusia yang berbelas tahun g sekolah tapi tak pandai2?  ramai..beb..ramai..

sebab tu i was shocked bila ada keluar dalam surat khabar pasal "tak mampu sekolahkan anak"
kemiskinan tu satu hal..tapi denying ur kids right to get education?wut is this?at least ajar le anak menulis..mengira..membaca..basic skills yg mesti manusia tau..

tak mampu?g la mintak tolong jiran2..org setempat..i believed people are more than willing utk tolong..mana ada kemahuan di situ ada jalan..kalau tunggu bulan jatuh ke riba..rezeki dtg bergolek..mmg idok le jawabnye.

memang tak bole nak pisahkan sekolah dgn pendidikan..tapi kita mesti pernah dengar kan.."education starts at home"



No comments:

Post a Comment