PLAYSCHOOL CIKGUMUMMY


Segala coretan di sini hanyalah pandangan dan pengalaman peribadi saya.

Friday 3 February 2012

first step

sekarang saya tengah nak ajar my 1st daughter , May membaca..mula2 saya beli set Read Easy..tapi bila cuba nampaknya dia tak ready lagi..so,saya pun download kartun "Alphablocks' dr youtube atas recommendation author "Home Education: Deborah Durbin". memang  menjadi..kartun nye simple n sebutan nye jelas..saya pun ada ambik free resources from www.funfonix.com..i started dgn kenalkan bunyi..not the letters..

untuk workbook,saya belikan The Very First Reading series--publisher usborne..Phonics Workbook kat mph One Utama.

i guess thats the advantage of homeschooling..u can choose where to learn..what to learn..how u want to learn..
very flexible..i let May choose her own book but of course i will check sesuai ke idok....

ada orang pernah recommend supaya sya pasang je astro n bukak je channel playhouse disney sepanjang hari..tapi sya tak setuju..nak ajar anak english..pastu jadikan dia tv addict..i have tried tapi bila saya tgk dia sgt addicted dgn tv..saya dah tak bagi..

saya ajar ikut readiness anak..dia ready..saya ready..kita go aje..no problemo..

tv starts at 830 am earliest and ends at 12 midnight d latest..no tv during meals..n ada time break..saya kata tv pun nak rehat gak..and i m very picky what cartoon shows  they can watch ( control freak,huh??) bukan apa kartun2 yg disiarkan kat tv tu kadang2 bahasanya ntah ape2 (lg2 kartun yg dah ditranslate ke bm)

**hari ni ajar diorang ( May & Mary (my 2nd daughter)) susun alphabet train ikut susunan..slow sket sebab tak berapa kenal huruf besar..**

No comments:

Post a Comment