PLAYSCHOOL CIKGUMUMMY


Segala coretan di sini hanyalah pandangan dan pengalaman peribadi saya.

Wednesday 8 August 2012

puasa dari kaca mata may

assalamualaikum..

baru2 ni saya buat aktiviti ramadhan dengan anak2..kami baru je berjaya buat learning wheel kami (a fasting day) tu berpusing..

susah woo..macam2 cara saya buat..may pun susah hati sebab pada mulanya x berjaya..

dalam learning wheel tu dia tunjukkan ala2 sehari dalam puasaku..ada tunjuk makan sahur..solat..

ini lah learning wheel tu


so may suka pusing2kan wheel tu untuk tengok apa yang dia kena buat..so bila dia bangun tido..dia ajak saya makan sahur (lebih kurang kol 10) n kejutkan adik2 dia sekali.."bangun makan sahur..kita nak puasa ni"

(rasa nak  tergelak..tapi saya layan je)

pas makan dia g lagi kat wheel tu..tengok2 kena solat..dia pun solat (kdg2 dia kata arini saya cuti solat)

lepas solat,gambar org sidai baju..dia pun akan tanya "ada baju yg nak sidai x?'

bila saya tegur,"tu maksudnya kena rajin tolong mummy..bukan sidai baju je"

dia pun jawab " org puasa x bole buat keja banyak..x larat..bole sidai kain je"

ALLAH..sabar je la..hehe

saya masih x ajarkan dia puasa ikut definisi saya lagi..sebab pemahaman dia masih mcm tu..hehe..saya xtau macam mana mommies lain ajar anak puasa..tapi saya masa umur dia pun belum puasa..mak saya start ajar masa saya sekolah rendah..(saya pun tak gi tadika:P)

tapi alhamdulillah pemahaman yang asas puasa dia dah tau serba sedikit..tinggal praktikkan slowly..

so..kejap lagi dia akan mintak makan sahur..mummy kena get ready la ni..hehe

jom layan gambar aktiviti kami..


Khaulah tukang tampal stiker kat Ramadhan calendar
tadaaa..ini la ramadhan wall kami yang tak seberapa
ajar perkara yang membatalkan puasa

1 comment:

  1. Sangat menarik. Macam buay board tp buat utk bulan Ramadhan. Boleh jadikan sumber idea utk masa akan datang.. ��

    Jemput singgah ke blog saya.. KAEDAH MENCUCI SECARA SEMULAJADI TANPA RACUN

    ReplyDelete